Până când limba ne va despărţi…

Written by soacramica on August 21, 2009 – 11:10 -

Într-o dimineaţă, Arcadii Filipovici, un holtei chipeş şi bine clădit, dirigintele clasei a şasea B, profesor de geografie, cu arătătorul veşnic proptit în harta politică a lumii, ne-a cuprins pe toţi cu o privire sfredelitoare, înainte de a sparge liniştea clasei cu vocea-i puternică :

- Ia să-mi spuneţi voi, fiecare în parte, vreţi sau nu să trecem la grafie latină ?

- Nu, am spus eu, când mi-a venit rândul şi m-am aşezat la loc.

Cum a fost pusă întrebarea, aşa a fost şi răspunsul. Fără preambul şi anexe. Exact ca şi cum m-ar fi întrebat acum cineva dacă aş vrea să scriu textul acesta cu beţişoare chinezeşti, fără alte explicaţii, aşteptând un răspuns monosilabic: da sau nu, stai jos.

Prima greşeală memorabilă pe care am făcut-o în trecerea de la alfabetul chirilic la cel latin, deşi cunoşteam toate regulile de transfirmare a diftongilor, a fost în cuvântul Luceafărul, pe care l-am scris cu i înainte de a. La dictare m-am ales cu un opt întreg şi opt zecimi. Şi cu un reproş de la colegul de bancă care copiase de la mine.

Nu pot să vă spun exact şi cronologic când m-a atins febra şi tremuriciul patriotic, dar pot să vă spun cu certitudine că m-a transformat într-o fiinţă neadecvată. Acum e momentul să recunosc.

Îmi făceam lecţiile pentru acasă în sala de lectură din biblioteca în care lucra maică-mea. În timp ce ea era uneori ocupată cu aranjarea cărţilor în fond, eu o înlocuiam primind şi eliberând cărţi cititorilor. Într-un moment venise să restituie cărţile o doamnă rusoaică cu fetiţa ei. Îmi vorbea în rusă, cum era obişnuită de zeci de ani, la care eu i-am răspuns scurt în română că nu-nţeleg. Să-mi vorbească ea în limba ţării, vezi Doamne (acolo şi atunci)! Femeia a început să se revolte. Mă încingeam şi eu, căci înţelegeam ce-mi zice şi eram prea copil ca să-mi pot stăpâni emoţiile. Am ajuns să strigăm că două demente una la alta. Patriotismul meu m-a inspirat şi la vreo trei pumni pe masă pentru efect şi hotărâre. La urletele de factură naţionalistă a apărut şi maică-mea.

-Ваша дочь ненормальная? Угомоните её! *

Inutil să vă mai spun cît de rău eram pornită şi câţi termeni rusofobi a mai auzit maică-mea de la mine în următoarele trei zice, încât la un moment a recunoscut şi ea cu derută : măi, nu ştiu cui te-ai aruncat aşa patrioată. Hai, linişteşte-te odată.

Şi m-am liniştit. Fapt paradoxal, dar de la incidentul cela, n-am avut niciodată vreun conflict cu vorbitorii de rusă. Dimpotrivă, aveam mulţi prieteni şi colegi de facultate care-mi spuneau : Слушай, перестань разговаривать со мной на русском, мне так нравится как ты по румынски разговариваешь, хоть несколько слов научусь у тебя. ** Hai şi aşa !

Adevărul, care nu prea ne place, pentru că nu ne convine, e următorul. Niciun rus, sau orice alt neam, n-o să înceapă a vorbi limba unei ţări în care majoritatea populaţiei vorbeşte aiurea şi fără respect faţă de propria sa limbă (excepţie făcând minoritatea din sfera academică). Şi niciun conflict n-o sa aducă rezultatul dorit.

Până una altă, adică până când veţi mai auzi la orice colţ fraze gen: Blea, când m-an suit în marşrutkă ne-am adus aminte cî n-am cumpărat sosişte şî tvorag ***, sărbătoarea “limba noastra” aşa şi o să rămână doar un prilej pentru a ieşi la o bere şi a defila cu cracii goi în faţa lui Ştefan cel Mare.

————–

* Fiică Dvs e nebună? Ogoiţi-o!

**Ascultă, hai să nu mai vorbeşti în rusă cu mine, vorbeşte în română c-o vorbeşti frumos, să învăţ şi eu vreo două cuvinte!

*** Abia când am urcat în maxitaxi, mi-am adus aminte că nu am cumpărat crenvurşti şi brânză.


Posted in Amintiri in casa mare, Copilarie sovietica | 65 Comments »

65 Comments to “Până când limba ne va despărţi…”

  1. Turist Says:

    Eu am colegi de serviciu si prieteni cu care vorbesc de 3 ani eu in romana el in rusa. Fara nici o problema.
    Eu nu-i scot ochii ca imi vorbeste in rusa, si nici el mie ca vorbesc in romana.

    Problema nu e in limba, dar in oameni! In mare parte acest conflict e mentinut artificial de politicieni.

  2. Eugen Says:

    Diacriticele sunt mama foneticii.!
    Respectaţi diacriticele aşa cum o face Soacra Mică.

  3. Irina Says:

    Mi-a plăcut concluzia, e atît de adevărată..faptul că ei niciodată nu ne vor respecta vorbindu-ne în limba noastră atîta timp cît noi nu ne respectăm…dar ei nu o vorbesc şi din aere de superioritate uneori, adică o cunosc (nu mă refer la toţi că acuşi voi fi acuzată de vreun ofiţer pe departametul generalizări), dar nici în ruptul capului nu vor să o vorbească. Eh,am avut eu conflicte de acest gen cu rusoaice (după 50 de ani)..şi de obicei, le pornesc ele.

  4. cosanzeana Says:

    daunazi intr-un magazin in cehia o vanzatoare s-a enervat ca nu intelegeam ce-mi povestea ea despre chefir si mi-a zis sa invat ceha daq nu o inteleg. La care eu, enervata, i-am zis “eu sunt turist, pentru ce sa invat eu ceha?” Atunci mi-a explicat in rusa ca engleza nu shtia.
    La noi insa oamenii issunt iresponsabili si nu inteleg consecintele unei limbi stalcite si daq a-ti observat cu cat mai faramata e limba cu atat ne dezorganizeaza si ne destrabaleaza mai tare. Nu-i pilon in limba nu-i nici popor puternic

  5. Larry Says:

    Vsio , Soacra , ai papadit…

    По порядку :

    1. in cazul tau ar putea fi fost o rusoaica imigrata , dar IN PREZENT , totzi clovnii ashtia vorbitori de limba rusa care afirma ca-s rushi din talpa , sunt doar nishte bietzi cetatzeni moldoveni cu dificientze ce tzin de identitate…

    Le propun un test – tragetzi o fuga pana la Moscova shi declaratzi-va statutul de fratzi oprimatzi sa vedetzi cata empatie vetzi vedea…
    Same test pentru moldoveni (in special pentru TURIST care nu scoate okii la interlocutori) – incercatzi sa stabilitzi o conexiune cu localnicii din Russia shi scoatetzi o vorba maldavneaska , indiferent de locatzie…

    2. Rushii ca shi orice alta natziune (DA natziune shi NU popor…) au trasaturile sale specifice. Nu neg importantza lor colosala pentru omenire , ba mai mult , daca nu aveau sticla de vodiara langa perna , who knows pana unde ajungeau hotarele Federatziei…DAR… refuzul total sau un IGNORE absolut culturii “aborigenilor” unde se stabilesc in cele din urma este saritor in oki !!!

    Deshi Ленин a fost dus rau cu pluta shi era un teoretician слетевший с катушек , are el o fraza formidabila despre rushi care cred eu ca merita memorata :

    «При таких условиях очень естественно, что «свобода выхода из союза», которой мы оправдываем себя, окажется пустою бумажкой, неспособной защитить российских инородцев от нашествия того истинно русского человека, великоросса-шовиниста, в сущности, подлеца и насильника, каким является типичный русский бюрократ. Нет сомнения, что ничтожный процент советских и советизированных рабочих будет тонуть в этом море шовинистической великорусской швали, как муха в молоке.

    Поэтому интернационализм со стороны угнетающей или так называемой «великой» нации (хотя великой только своими насилиями, великой только так, как велик держиморда) должен состоять не только в соблюдении формального равенства наций, но и в таком неравенстве, которое возмещало бы со стороны нации угнетающей, нации большой, то неравенство, которое складывается в жизни фактически.»

    P.S. ard de nerabdare sa vad cracii , bucile shi sanii de pe 27… fetelor , lasatzi sfaturile Soacre-i , vreau sa vad p@zde care se rup in figuri !!!

  6. Soacra mica Says:

    Problema nu e in limba, dar in oameni! In mare parte acest conflict e mentinut artificial de politicieni.

    Turist,exact.

    Respectaţi diacriticele aşa cum o face Soacra Mică.

    Eugen, traiasca diacritice.com !

    dar ei nu o vorbesc şi din aere de superioritate uneori, adică o cunosc (nu mă refer la toţi că acuşi voi fi acuzată de vreun ofiţer pe departametul generalizări), dar nici în ruptul capului nu vor să o vorbească. Eh,am avut eu conflicte de acest gen cu rusoaice (după 50 de ani)..şi de obicei, le pornesc ele.

    Irina, dupa cum am mai spus, prin conflict nu rezolvi nimic. S-apoi niciun om n-o sa vorbeasca o limba daca nu are nevoie el singur de ea. Doar niste motive economice l-ar putea impune. Sau dragostea :roll:

    Nu-i pilon in limba nu-i nici popor puternic

    De acord, Cosanzeana.

    P.S. ard de nerabdare sa vad cracii , bucile shi sanii de pe 27… fetelor , lasatzi sfaturile Soacre-i , vreau sa vad p@zde care se rup in figuri !!!

    Larry, de ce sa astepti? youporn.com :) 24/24 de ore, gratos.

  7. Twitter Trackbacks for Jurnalul Soacrei Mici » Blog Archive » Până când limba ne va despărţi … [ladyclub.md] on Topsy.com Says:

    [...] First Tweet 3 hours ago soacramica SoacraMica Până când limba ne va despărţi … http://soacramica.ladyclub.md/?p=4108 view retweet [...]

  8. Larry Says:

    …sfaturile Soacre-i

    Offf…

    analfabetu’ dracului :( ((

  9. Soacra mică Says:

    De ce analfabet, Larry? Nu cumva din cauza site-lui? Apoi dar suntem cel putin doi analfabeti.

  10. Iuliana Says:

    Haideti sa va dau si eu niste exemple de buni si “nebuni” vorbitori de limba romana
    - am o prietena, rusoaica, care a venit la universitate si s-a inscris in grupa cu predare in l.romana(motivul era specialitatea pe care vroia neaparat sa o obtina). fata nu stia decat doua-trei cuvinte in romana. si … surpriza!!! sesiunea de iarna a luat-o cu 9 si 10, si nu era o tocilara. urmatoarele sesiuni – 9 si 10 pe linie.
    - si un alt exemplu – o mai veche vecina de-a mea, nascuta din parinti originari dintr-un sat din buricul moldovei, vorbitori de “moldoveneasca”, a trait primii sai ani de viata in fundul rusiei, a facut studii in l.rusa si s-a casatorit cu un rusoi. ambii locuiesc in md. bun, pana aici totul arata bine, doar ca daca o intrebi ce nationalitate are, se da de ceasul mortii spunand ca e rusoaica si nu moldoveanca, doamne fereste sa-i spui ca se vorbeste romaneste si ca suntem romani. daca o auzi cum vb “moldoveneste” iti cad urechile si iti doresti sa dispari. biata de ea, nici romana nu stie dar si rusa ei lasa de dorit uneori, nemaivorbind de greselile gramaticale comise.

  11. carla Says:

    De vina sunt rusii pentru ca avem asa limba, au stramutat populatia, au adus in tarisoara noastra rusi si pe ai nostri i-au dus in Siberia. Cum sa reziste limba romana daca ni s-a impus sa scriem si sa vorbim in rusa? Eu ma bucur ca nu s-a pierdut de tot si ca se vorbeste romaneste, chiar daca e o romana mai arhaica si pe alocuri cu rusisme. Din ce am observat, tanara generatie vorbeste mult mai bine si mai corect limba romana. Eu locuiesc de cativa in Romania si sunt surprinsa cat de multe cuvinte englezesti se folosesc aici: cool, glamour, shooting, casting, hot, bus si multe, multe altele. Si englezi sau americani nu traiesc aici asa cum traiesc rusii la noi de zeci de ani. Asa ca eu consider ca nu trebuie sa-i tot judecam pe moldoveni si sa-i criticam, dar trebuie sa-i ajutam si sa-i motivam. Iubesc pamantul unde m-am nascut, iubesc oamenii de acolo, iubesc Romania, dar cel ami mult iubesc adevarul.

  12. Viorica Says:

    Problema vine din trecut intr-adevar cum zice Carla, au fost adusi foarte multi rusi la noi in Moldova si moldoveni dusi in Siberia, sotul bunicii mele a fost ridicat in toiul noptiii si dus in Siberia, bunica a ramas singura si gravida cu primul copil, apoi peste citiva ani s-au intors niste oameni inapoi in sat din Siberia si i-au spus bunicii ca sotul ei a murit in Siberia, bunelul meu actual tainuind o dragoste fata de ea de mai multi ani in secret a luat-o in casatorie deoarece era vaduva, dupa ceva timp a venit la un miez de noapte la usa primul sot sa ii spuna cum asa nu mai asteptat? ea deja avea copil cu bunicul, de durere primul sot s-a dus si s-a calugarit.
    Conflictul cu rusii a pornit mai mult de la faptul ca ei au pierdut statutul de superioritate in Moldova, ei erau pusi la toate posturile cele mai inalte, ii socoteau pe moldoveni niste tarani dar ei se socoteau mari intelectuali (nu toti gindeau asa dar destul de multi), cit mai sufereau verisorii mei de la tara cind veneau la oras caci ei nu stiau limba rusa si nici la magazin nu se puteau descurca. Nu cred nici eu in conflicte daca un rus nu vrea sa vorbeasca cu mine romana, foarte bine, dar sa nu indrazneasca sa imi reproseze daca nu ii raspund in rusa, respectul trebuie sa fie reciproc si inclusiv respect fata de propria limba ceea ce din pacate inca lipseste la unii moldoveni.

  13. ryunoske Says:

    Dar ce trebuie să faci ca să fii patriot? că eu tot aveam cândva în plan să mă fac patriot

  14. Larry Says:

    Ryunoske , treb’ sa ai o toporishka exotica , sa topeshti gloantze din soldatzei de plumb shi sa-tzi razbuni kopkilu’…

  15. Jacota Says:

    Citesc cu regularitate postările Dvs. dar, de astă dată, mă simt stingher în inventarul comentariilor…În rusă, deşi am tras de ea şi ea de mine vreo 7 ani de şcoală (nu de acasă!), mai ştiu doar xleb, spasiva…Adevărul este că mi-aş fi dorit să-l citesc pe Axionov, Aimatov sau Astafiev pre limba lor…Sau să-i citesc blogul lui Medvedev. In schimb l-am citit pe cel al lui Victor Bout şi am serioase îndoieli…

  16. Soacra mica Says:

    Citesc cu regularitate postările Dvs. dar, de astă dată, mă simt stingher în inventarul comentariilor…În rusă, deşi am tras de ea şi ea de mine vreo 7 ani de şcoală (nu de acasă!), mai ştiu doar xleb, spasiva…

    Jacota, sorry, ma gandeam sa inserez traducerea, dar m-am luat cu alte treburi intre timp. Vezi acum, le gasesti la sfarsitul textului.

  17. Alex S Says:

    F***ing brilliant!
    Numai pentru acest post meriţi să te pun la mine pe blogroll, and no questions asked

  18. filip Says:

    “In primul rand limba rusa a devenit “lingua franca” in URSS. Este un obiect de studiu obligatoriu in toate scolile din tara. Utilizarea ei este promovata de organizatiile de partid in toate republicile member ale Uniunii. Asa cum a spus Bagirov, secretarul partidului comunist azerbaigean: In vremea noastra, in era socialista, limba rusa este un mijloc insemnat pentru ridicarea culturii, artei si stiintei in toate republicile Uniunii. Din acest motiv, predarea limbii ruse, in special in scoli si celelalte institutii educative, ar trebui sa fie in centrul atentiei organizatiilor de partid din republica.
    …obiectul cel mai important, cel care pana la urma ofera posibilitati mai bune, este, pe langa marxism-leninism, limba rusa.

    Comunistii rusi sunt astazi pe cale sa reusesca unde politica nationalista, ingusta a tarilor, a dat gres. Dar rezultatul este acelasi. Grandoarea ruseasca apasa asupra tuturor popoarelor dominate de Moscova. Iar lingua franca a lumii comuniste nu sunt ucraineana ori baskira, ci limba rusa.
    Se spune in mod deschis ca limba rusa este o limba superioara, de vreme ce in aceasta limba circula cele mai importante scrieri din istoria omenirii.

    Actualul guvern communist al Rusiei este gata sa foloseasca, asa cum s-a petrecut de atatea ori in trecut, toate formele anterioare ale mesianismului rusesc, cu conditia sa ajute la expansiunea Rusiei.”

    Moscow challenges the world, Ion Ratiu, 1986, Sherwood Press (London)

    Nu va autoflagelati si nici nu-i stigmatizati pe rusofoni, sunteti toti rezultatul (cobaii) aceluiasi experiment.

    Sunt multe de spus pe tema asta, insa eu cred ca v-ati descurcat destul de bine la capitolul asta, putea fi si mai rau. (Desi e antologic vestitul “Bine a-ti venit” din aeroportul Chisinau din anii ‘90)

    As avea multe de comentat, dar cumva imi este frica ca nicicum n-as reusi sa am o parere cat de cat pertinenta, ca unul care habar n-are cum e sa treci prin asa ceva. Am auzit de la bunici de cum era in Ardealul sub ocupatie austro-ungara, dar tot nu se compara.

    Cred ca cea mai frumoasa vorba despre limba romana pe care am auzit-o, ii apartine unui … ne-roman:

    “ R.W.- Parinte, ce limba crezi ca se vorbeste in paradis? Vorbesc de limba omeneasca, nu ingereasca.
    - Cred ca aramaica, pe care a vorbit-o Hristos. Sau poate greaca.
    R.W.- Nu, parinte. Se vorbeste romana, ca nu este o limba mai nematematizata decat romana. Ea iti ingaduie sa exprimi orice adancime sufleteasca si orice inaltime cereasca.”

    Conversatie intre preotul Gheorghe Calciu-Dumitreasa si Richard Wurmbrand.

  19. Maya Says:

    spuneti-mi cum se explica urmatorul fapt? in microbuz, doi moldoveni, vorbesc intre ei in moldoveneste/romaneste…whatever…dar atunci cind sa coboare, vorbesc cu soferul in rusa! sofer care si el vorbeste romana!…de atitea ori am observat chestii de genul asta…nu stiu, dar am citiva prieteni americani, care intr-un an de zile au invatat sa vorbeasca romaneste fluent, locuind in Moldova…deci, se poate! a mai ramas sa vrei doar :)

  20. Alex S Says:

    Maya,

    pentru că avem mentalitate de dobitoci

  21. Alex S Says:

    Eugen,

    hai să fac şi un pic de autoreclamă

    http://pizdetzulcelmare.wordpress.com/2009/08/11/scrie-cu-diacritice-in-pula-mea/

  22. cassi Says:

    stau și mă gândesc,cum e posibil,că la o întrebare adresată în l. rusă se răspunde numai și numai în rusă,de ce?poate din dorința de a demonstra,ca moldovenii sunt deștepți și-i duce capul să vorbească limba altui popor(de nu vorbești rusește„ești tupoi și te pozorăști„)sau poate așa suntem noi,săritori la nevoie.imi amintesc cum in copilărie ieșeam la joacă,o droaie de copii moldoveni și o rusoaică,annușca,cum credeți,am învățat-o noi româna sau ea pe noi rusa,sărmaaana,sigur i-am sărit în ajutor și foarte curând toți am început a „hogorogi„în rusă, ajutând-o să se integreze in cercul nostru. tot din bunătate am încercat s-o învăț l.rusă pe bunica și pe tuzic,ea pronunța greșit cuvintele,eu ma prăpădeam de râs,deșteapta,bucurie mai mare nu exista,dar ce mai bucurie pe capul lui tuzic când eu îi vorbeam rusește,el răspundea câinește,rusul de el,eu furioasă îl numeam „bou„,el bucuros mă spăla pe față fluturând din coadă,deeeeci,o fetiță deșteaptă și bună la suflet ca toți moldovenii.maare bunătate,„fac apport cât pot„și nu mă respect deloc,da ivan s-a suit pe divan și se ține bine.ooof,vai de capul nostru

  23. Will Says:

    Vreo 2 ani in urma s-a intimplat ca am fost arestat in Bulgaria. La interogatoriu, mi se adreseaza in rusa (normal! ca-s din Moldova) le raspund cu accent prefacut: NE ZNAIU RUSSKI, si continui sa vb romana. Desigur stiam si stiu f bine rusa dar trebuia sa taraganez pina a doua zi cind avea sa fiu scos din sectorul cela de Politie care ma facea sa uit ca Bulgaria se considera si este membra UE. Apoi vine un superior, se uita la mine, si dind din cap a negatie si neincredere (gest care la dinsii se face invers!) ii zice primului ca e imposibil sa nu stiu rusa pentru ca “toti din Moldova o stiu”. Apoi intra unul mai tinar si dupa inca vreo doua intrebari in rusa si tot atitea priviri nedumerite din partea mea, ii spune superiorului: “stii, dar s-ar putea ca el sa nu minta.. ca generatia tinara din Moldova e instruita altfel”
    A doua zi mi-au adus si translator (o doamna romanca foarte cumsecade) si a treia zi eram deja pe Dunare, liber si nevatamat!
    Ceea ce ma enerveaza Soacra, e ca FOARTE multi compatrioti rusi considera by default ca eu TREBUIE sa ma adresez/raspund in rusa. Daca mie imi place omul din fata mea, in sensul ca vad in ochii lui ca e pe aceeasi lungime de unda cu mine, NO PROBLEM! vorbesc cu el in rusa. Dar daca am deaface cu vreun bosorog sovin sau baba isterica, nu vorbesc cu el/ea in rusa nici in ruptul capului, nici cu pistolu-n gura!
    PS: cind erai mica bine ai facut (sper ca n-ai folosit si “maturi”) Daca am fi reactionat toti la fel, astazi eu n-as vedea pe strazi adolescenti si mai sovini decit bunicii lor.

  24. Nata C Says:

    “Niciun rus, sau orice alt neam, n-o să înceapă a vorbi limba unei ţări în care majoritatea populaţiei vorbeşte aiurea şi fără respect faţă de propria sa limbă”
    Nu mai ţin minte pe unde citisem odată comentariul unui rus din MD, zicea ceva de genul “cum noi să va învăţam limba dacă voi singuri nu ştiţi ce limbă vorbiţi…”

    Da iaca “febră şi tremuriciul patriotic” SM, pe mine m-o apucat cam târziu, de cum am inceput copilul meu sa vorbeasca. MAi bine zis doar o particica a patriotismului, limba romana :) . Încă nimeni nu te-a întrebat de ce nu îţi înveţi copilul rusa? Cică o să îi fie mai uşor în viaţă ;) Posibil, dar eu prefer să îi fie mai uşor undeva unde se vorbeşte o altă limbă decât (sau şi) rusa.

  25. ursu Says:

    si noi avem prieteni rusi cu care vb in romana, nici o problema;) ba mai mult, deja ma simt oribil daca vorbesc cu un rus in rusa, adica cum: eu il subestimez din start considerind ca el nu intelege romaneste?:D

  26. ursu Says:

    p.s. imi place enorm articolul si subiectul abordat;)

  27. releu Says:

    DACA VRETI SA FITI RESPECTATI ACASA, RESPECTATI-VA LIMBA. Rusul stie doar de bat. Nu va ganditi ca ii deranjati pe cei cativa rusi de treaba, aceie daca sunt de treaba , au inteles de mult cum trebuie sa se comporte si in nici un caz nu vor ajunge ei in situatii unde se foloseste batul.
    Doar cu batul se face ordine, de la inceputul omenirii si pana la sfarsitul ei.
    Anul trecut treceam din Ucraina in RM, pe la Otaci si trebuia sa platesc nu stiu ce taxe la frontiera, care sa il ingrase pe Voronin, pe langa ingrasarea neoficiala a vamesilor si granicerilor RM. Si la banca era o fatuta, care ii tot gavarea pe ruseste. Eu, nu inteleg, ce zici? Ea gavarea mai departe. Asa ca am urlat la ea: Vorbeste in limba de stat ! Si sa vezi ce corect a vorbit apoi in romaneste, fara pic de accent.
    Rusii au respect pt romani, dar nu pentru moldoveni.
    Daca vrei sa fii stapan si respectat ca stapan, poarta-te ca stapan.

  28. Alex S Says:

    Blea, când m-an suit în marşrutkă ne-am adus aminte cî n-am cumpărat sosişte şî tvorag

    Brrr. Urăsc şi eu maldavani d-ăştia. M-a inspirat fraza ta să făc uite ce:

    http://pizdetzulcelmare.wordpress.com/2009/08/22/limba-moldoveneasca-oh-shit/

  29. Jenika Says:

    Recunoastere tardiva….. iertata ea pe jumatate este ar spune cineva…..
    :) )

  30. Alter Ego Blog Says:

    Interesante opinii :)

  31. releu Says:

    Soacra mica sau mare, tot soacra ramane.
    Dar blogul inca e foarte bun, nici urma de “acreala”

  32. Janesse Says:

    *** nu minitaxi, ci maxitaxi.

    majoritatea lauda gestul de a amagi “eu nu inteleg”, de a porni certuri…
    fara nici un bob de diplomatie afirm: este o ocupatie a oamenilor cu un iq mai jos de mediu. cu cit mai jos, idee n-am. nu zic de copii. copiii imbiba atitudinea familiei fata de acest subiect, atitudinea profesorilor (care sunt convingatori, poate chiar carismatici), dar oamenii maturi (!) cind incep a se sfadi cu vinzatorii, taxatorii sau batrinii – nu miroase a sanatate.

    ps. copii mei vor cunoaste 2 limbi (ro si ru) plus inca 3 de circulatie internationala.

  33. Baxter Says:

    Bravo Will,felicitari,ai fost tare!Ai tot respectul meu!…

  34. sirunik Says:

    Nu vad de ce noi ar trebui sa ne incomodam.
    Spre exemplu, in cadrul scolilor de vara, profit din plin de faptul ca cunosc cel putin 3 limbi. Cu cei din Romania, am ocazia sa vorbesc in romana, cu majoritatea participantilor din tarile CSI – in limba rusa, si cu restul in cea engleza. Lucru care este laudabil si admirat de cei din jur.
    Nu am nici o problema cu vorbitorii de limba rusa. Dar vorbesc si ma adresez tot timpul in romana. Nu din principiu, si nici din patriotism, pur si simplu ma simt comod si relaxat sa vorbesc in limba mea. Si am tot dreptul. Nici un stres. Eu sunt acasa la mine.
    E problema unor vinzatori, chelneri, operatori, soferi etc. ca nu cunosc limba romana sau nu vor sa o vorbeasca. Nu eu ma incapatinez sa vorbesc in romana, ci ei isi permit luxul sa-mi raspunda in rusa. Lucrezi cu publicul, fii bun si invata limba romana. Lucrezi cu publicul, ar fi binevenit sa cunosti limba rusa.

  35. Bella Says:

    O prietena de-a mea mi-a povestit ce a patit. Intrase intr-o alimentare mica cu o vanzatoare de vreo 45 de ani, extensii la unghii, parul aranjat, machiata, tot pachetul. Prietena mea ii zice:”Buna ziua! Lipton ceai rece aveti?” La care vanzatoarea:”Што?”* Prietena mea, educata fiind ii repeta:”Ceai rece aveti?” Doamna respectabila care se presupune ca trebuie sa deserveasca respectuos clientii raspunde:”Говори на нормальном языком!”** Idee nu am cum prietena mea s-a retinut si a fost foarte diplomata, raspunzandu-i ca atare in limba doamnei: “Знайте, женшина, румынский язык очень красивый язык, а если вы тупая и не можете научиться разговаривать по румынский, то это ваша проблема!***Ceai rece aveti?” S-a intors si a plecat, condusa de tipetele isterice ale doamnei, care o trimiteau si o insultau cum scrie la carte.
    __________
    * “moldoveneshte” – Shi?
    ** “Vorbeste intr-o limba normala”
    *** “Stiti, doamna, limba romana e una foarte frumoasa, dar daca dumneavoastra nu sunteti indeajuns de erudita pentru a o insusi, e problema personala!” N.B. Tradus cat de diplomat posibil :D .

  36. Bella Says:

    P.S. Sorry anticipat pentru greselile comise in limba rusa. Nu ma pot lauda cu posedarea gramiticii ruse.

  37. ovi Says:

    Daca voi nu va respectati limba cum vreti ca altii sa o respecte. Eu am avut colegi moldoveni la facultate si multi dintre ei abia daca puteau lega doua cuvinte in limba romana. Si cand reuseau sa le lege, accentul rusesc strica totul. Ca sa compenseze discutau mai tot timpul intre ei in limba rusa. Probabil ca functiona complexul de inferioritate fata de limba si cultura rusa, ei fiind persoane cu numele romanesc dar prenumele rusesc. In Romania lucrul acesta reprezinta o greseala strategica. Caci romanii nu au asemenea complexe fata de limba rusa. Asa ca vorbind in rusa erau adesea luati peste picior atat de ceialalti studenti dar si de catre profesori. Existau desigur si exceptii, dar marea majoritate pareau ca pretuiesc mai mult limba si cultura rusa decat pe cea romana.

  38. releu Says:

    Bella spune:
    August 23rd, 2009 la 2:07 pm

    O prietena de-a mea mi-a povestit ce a patit. Intrase intr-o alimentare mica cu o vanzatoare de vreo 45 de ani, extensii la unghii, parul aranjat, machiata, tot pachetul. Prietena mea ii zice:”Buna ziua! Lipton ceai rece aveti?” La care vanzatoarea:”Што?”* Prietena mea, educata fiind ii repeta:”Ceai rece aveti?” Doamna respectabila care se presupune ca trebuie sa deserveasca respectuos clientii raspunde:”Говори на нормальном языком!”** Idee nu am cum prietena mea s-a retinut si a fost foarte diplomata, raspunzandu-i ca atare in limba doamnei: “Знайте, женшина, румынский язык очень красивый язык, а если вы тупая и не можете научиться разговаривать по румынский, то это ваша проблема!***Ceai rece aveti?” S-a intors si a plecat, condusa de tipetele isterice ale doamnei, care o trimiteau si o insultau cum scrie la carte.
    __________

    Cand am fost in 96 la Chisinau toti rusnacii se straduiau sa raspunda in romaneste,
    in 2008 nici vorba, era bine cand itit raspundeau in ruseste…

    De fapt intrebarea este: voi populatia bastinasa a RM, ce vreti de fapt ?

  39. doina Says:

    Draga soacra, ca tot vorbesti de l.romana:
    crenvursti, nu crenvusti:)

  40. Soacra mica Says:

    crenvursti, nu crenvusti:)

    Eu m-as multumi sa aud macar crenvusti in loc de sosishte. Treptat o sa ajungem si la crenvursti.

  41. lelea Says:

    sincer, nu inteleg cum de unii oameni au Norocul de a se certa cu soferii, chelnerii, vinzatoarela si tot asa.
    Sa va povestesc un pic dintr-ale mele:

    Ei uite ca pe timpul cind terminasem a 9-a am fost admisa la liceu in Romania. Am fost bucuroasa si mindra neavand in vedere faptul ca acasa se vorbeste mai mult in rusa decat in limba cea de stat (nu precizez care este respectiva pt ca politica m-am saturat sa disut).. asa deci, in Romania vorbeam foarte bine si corect romaneste, ba chiar si fara accent (unii nici nu isi dadeau seama ca sunt din Moldova pina nu le ziceam eu).. faptul ca vorbeam/esc in ro literalmente corect este logic: am invatat romana din carti si nu de pe strazi din mahala.
    Acuma, la fiecare fraza “vorbesti foarte bine, corect si frumos romaneste” imi indreptam spatele si mergeam mai departe foarte mindra si numai pentru ca vorbeam corect O LIMBA. Sper ca ati prins firul. La liceu in Ro nu am rezistat mult pentru ca, sincera fiind, per total nu mi-au prea placut oamenii (in afara catorva persoane: printre care profa de romana si doamna la care stateam in gazda (Dumnezeu s-o ierte..) dar si poate ca eram prea mica, cum zic prietenii mei: ты домашняя.. In plus ca prima jumatate de an era un infern: “Da ce vorbesti asa romaneste daca esti moldoveanca? – imi zice unul de-a nostru. “Daca nu ai sa inveti sa vorbesti cum noi – n-o sa te primim in grupul nostru…”
    Revenind in Moldova, am continuat sa vorbesc corect si frumos cum m-am deprins in Romania timp de 2 ani. (Sa nu mai zic ca notele cele mai inalte la romana tot eu le aveam din toata clasa) Si ce va imaginati ca s-a produs in scurt timp?? Nu am fost tot eu “gonita” si “neintegrata” in grupurile “moldovenesti” doar pentru ca vorbeam prea romaneste, vezi tu… prea frumos/corect sau cum vreti voi. Insa, daca sincer, acum, cum de altfel si atunci, nu era doar asta problema! mai era si faptul ca “stiindu-ma” inteligenta si “citita” vorbeam intr-un limbaj prea inaccesibil si cu multa incredere in sine.. ceea ce “micile popoare” nu prea agreeaza! in fine, simtul propriei demnitati deranjeaza pe cei care nu il au. Asta lipseste la moldoveni.. si nu numai. Mai lipseste si dorinta de a “munci”!
    Cum sa nu, e mai usor sa vezi iarba in ograda vecinului..

    In fine, apoi, la facultate aveam aceeasi problema cu 2 fete moldovence cu care stateam in camin. Bine ca una din ele mai cunostea rusa si era altfel (desi vorbeam cu ea exclusiv in romana). Am stat eu si am indurat asa 2 ani iar in al trei-lea, ma rugam sa fiu cazata in camera cu cineva care neaparat sa cunoasca rusa, chiar daca va vi moldoveanca. Asta era “контрольный вопрос” si sincer, am facut un mare “Fuuuuuu!!” cind mi-am vazut noua colega de camera, moldoveanca de origine, cunoscind l.rusa.

    Acuma, sa revenim de la ce am pornit: Nu Inteleg cum lumea ajunge sa se “intepe” mereu. Eu una, cind intru in magazin, banca sau vre-o altfel de “institutie” vorbesc in limba care imi vine mai usor pe moment. Daca mi se raspunde in alta (romana de ex. cind eu incep in rusa) cu un zimbet pe buze, incep sa vorbesc si eu in romana.. asta Cu Conditia ca raspunsul sa fie Frumos. Daca nu – sa ma rogi in genunchi ca nu iti vorbesc limba care o cunosc, cred, chiar mai bine (gramatical vorbind) decit rusa.

    Asta e! Atitudinea conteaza… si un simt, un “nu stiu ce” care vine din interiorul fiecaruia. Nu vreau sa va tin lectie de psy dar credeti-ma ca in momentul in care intri intr-un local si incepi “качать права” pt o limba sau alta – nu rezolvi problema, care e de fapt in tine.

    Acuma, vis-a-vis de ceea de ce nu am numit “pe nume” limba de stat a Moldovei – pt ca niciodata nu ma voi recunoste ca romanca. Cred ca de aceeasi parere mai sunt multi oameni si chiar multi moldoveni. Am auzit o data la radio si am memorat pt toata viata: Lingvistic vorbind, suntem romani/ geografic vorbind, suntem moldoveni!!

    In cele scrise mai sus nu stiu cat de corect si literar am scris si imi cer scuze daca am facut greseli dar e asa un melanj de limbi in capul meu ca imi pare ca nu mai stiu nici una :D
    O adevarata usurinta resimt doar cand vorbesc cu o buna prietena, si ea din familie vorbitoare de limba rusa (nu rusoaica – tin sa precizez, desi paremi-se mama ei e din Rusia) – asa, si vorbind cu ea..am voie sa fac un adevarat amestec de romana si rusa, engelza si + ))))

    Niciodata romanca, pentru ca Romania Mama, cum multi o numesc, nu are nevoie de noi, moldovenii.
    Niciodata rusoaica, pentru ca nici Rusia nu e mai buna desi e mai puternica si are +rile sale.
    Asta e – Trebuie sa stim sa ne pretuim propriul popor si sa “profitam” de toate lucrurile bune ce vin dintr-o parte si alta. Chiar si profa de romana de la liceu din Romania, a zis o data la lectie: Mai lasati voi glamour-ul asta si fetele dezbracate de la televizor care vin din America, paremi-se ca exemplu a fost pomenita Britney Spears) si uitati-va la cultura rusa, literatura, teatrul, etc.

    Eu sunt minda pt ca pot citi operele marilor scriitori ai literaturii in original si sa nu ma chinui cu intelegerea sensului veridic ce scapa traducerilor.

    si la final un banc: Mersesem noi cu familia intr-o vara la mare in Romania. Tatal meu, (moldovean de nationalitate) se duce la pescuit. Asa, sezand cu undita in apa, face cunostinta cu un micut baietel, roman. Ceva timp dupa discutiile lor, baietelul scoate: “Eu nu inteleg: De ce voi vorbiti in rusa daca veniti din Moldova?” La care tatal meu raspunde: “Sotia mea e bulgaroaica”.. Copilul sta un timp dupa care exclama: “tata-moldovean, mama-bulgaroaica… copiii – RUSI” ))) si un mare hohot din toate partile:)
    Pai iata, ce vreau sa sa va zic: Nu conteaza ce limba vorbesti, ci cum o vorbesti. Cu respect, in primul rind, fata de tine insuti si chiar daca gresesti undeva, nu trebuie sa iti fie teama sa recunosti asta. Nimeni nu se naste invatat.

    Cu respect, eu – copil crescut de buneii bulgari, in buletin – moldoveanca, cu l.rusa – in mediu familial si cel de prieteni, cu romina – in mediu “oficial”, familial si cel de prieteni si … rescpectuos folosind la maxim toate “bunataturile” din amesctecul de natii si stimind orice alt popor si limba atata timp cat respectivul este respectuos cu mine.

    Curaj!
    p.s. Copiii mei neaparat vor cunoaste l.rusa chiar daca, sper eu, vor fi departe si de Romania si de Rusia si de Moldova

  42. Alina Cazachevici Says:

    Dragă Soacra, ai scris un post foarte frumos… unul din cele mai de suflet posturi pe tema dată!

    Recunosc că nu am citit chiar toate comentariile, deci, s-ar putea să repet unele gânduri ale altor cititori, dar concluziile mele sunt următoarele:

    1. toţi cetăţinii RM trebuie, în mod obligatoriu să cunoască limba de stat. no comments.

    2. dar, punctul 1 nu trebuie să excludă respectul faţă de alte limbi, inclusiv limba rusă. în general, ar trebui să avem respect faţă de alte naţionalităţi şi să ştim să facem abstracţie de trecutul istoric, dacă este cazul.

    de exemplu, nu cred că e corect să înjur astăzi un german pentru regimul nazist de atunci… nu trebuie să lovesc un rus pentru a mă răzbuna pentru regimul stalinist… trebui să ştim pe cine să învinuim şi pe cine nu…

    în plus, sunt obosită de generalizări de tipul, toţi ruşii sunt beţivani, sau, şi mai bine, toţi rusnacii sunt proşti. dacă nu dai respect, nu ai respect, e simplu.

    3. sintuaţia tensionată care există între naţionalităţi în Moldova nu se rezumă doar la necunoaşterea limbei de stat… e un conflict, care va fi mereu menţinut artificial de forţele politice de diferite orientări.

    de ce? pentru una din cele mai bune metode de a uni o masă de oameni este de a-i găsi un duşman comun. este aşa o frază “против кого дружить будем?” (contra cui vom prieteni)… atât cât există neînţelegeri, dispoziţiile şi emoţiile oamenilor pot fi utilizate pentru a promova anume interese politice…

    e trist… toţi suntem oameni, iar comunicarea noastră ar trebui să se bazeze în primul rând pe respect reciproc…

  43. Soacra Mica Says:

    p.s. Copiii mei neaparat vor cunoaste l.rusa chiar daca, sper eu, vor fi departe si de Romania si de Rusia si de Moldova

    Lelea, recunosc ca dupa intreg comentariul tau p.s.-ul m-a derutat un pic :)

    Alina, semnez si eu la fiecare punct :)

  44. lelea Says:

    De ce te-a derutat?
    Era un raspuns indirect la comentariul 24 si o sustinere la 32, cu care sunt de acord.
    Pe linga altele: in acest caz privesc rusa nu doar ca o limba ci ca o Putere a lumii care a existat, exista si va exista Mereu – chiar daca e blamata si etc. Ar fi pacat sa “scapi” un asa atu! Multi pursisimplu nu inteleg un anumit specific al ei: “Умом Россию не понять, Душой Россию не измерить” – intraductibil :)

    vs de comentariul 42 – I Like this!

  45. Soacra Mica Says:

    Pe linga altele: in acest caz privesc rusa nu doar ca o limba ci ca o Putere a lumii care a existat, exista si va exista Mereu – chiar daca e blamata si etc. Ar fi pacat sa “scapi” un asa atu! Multi pursisimplu nu inteleg un anumit specific al ei: “Умом Россию не понять, Душой Россию не измерить” – intraductibil

    N-am nici eu nimic impotriva, din contra, comunic virtual cu rusii si citesc bloguri mai mult in rusa dacat in romana, mai ales p-u specificul pe care l-ai descris. :)
    Etichetarile in dependenta de nationalitate le suport cu greu.

  46. star77 Says:

    Pt Lelea, cand spui ca vorbesti moldoveneasca, sa nu te exprimi asa ca si cum exista aceasta moldoveneasca. Cunosc rusa, admir literatura rusa. Am prieteni rusi. Dar nu voi admite niciodata ca amestecul rusinos de cuvinte stalcite are un nume. Te simti mai degajata cand vorbesti un amestec de rusa, moldoveneasca, engleza (spusele tale)? Foarte bine! E dreptul tau sa cobori cateva trepte mai jos de cat e cu adevarat necesar. Nu incerca sa convingi lumea ca trebuie si ea sa coboare acolo unde esti tu. Cu tot respectu’

  47. star77 Says:

    P. S. Credeam ca vei scrie la P.S. ca copiii tai vor cunoaste neaparat limba romana. Normal, ar trebui de acasa sa incepem a cunoaste lumea.

  48. lelea Says:

    @Star77: Nu am zis că toată lumea trebuie să facă amestec de limbi cum o fac eu. Crede-mă că în momentul în care trebuie – vorbesc limba română foarte bine şi chiar mai bine decît rusa (graţie înţelepciunii părinţilor mei de a mă da la şcoală oldovenească încă de la grupa pregătitoare din grădiniţă).

    Prin aceasta am vrut doar să spun că e într-adevăr complicat să trăieşti într-o ţară cum este Moldova cu toate exigenţele ei lingvistice. Dacă un rus va face o greşeală în română – toată lumea îi sare în cap pentru că, vezi Doamne, nu cunoaşte limba de stat Iar cînd un Moldovean nu ştie să vorbescă corect nici măcar în limba lui, româna – atunci nu e grav! el doar e moldovean şi săracul de el – a fost zăpăcit de politica asta rusească / bolşevikă care a venit pe teritoriul său şi l-a impus să înveţe chirilica…

    Mă miră mereu faptul că Unii moldovenii au obişnuinţa şi plăcerea de a face atacuri la persoană. Încă nu am ajuns să înteleg din ce motiv anume: sau că 1) nu le ajunge capacitatea de demonstra ce n-ar fi prin alte modalităţi.. sau 2)”sunt eu în rah**** app ai să fii şi tu în unul mai mare – sau mai pe scurt – invidia învăţată de prin clasele primare din vestita Miorita este mereu actuală”
    Iertaţi-mi supărarea dar cuvintele de mai sus se referă doar lui Star77.

    P.S. în ce limbă vor vorbi copiii mei – voi decide cu viitorul meu soţ!

  49. star77 Says:

    citat Lelea “Nu am zis că toată lumea trebuie să facă amestec de limbi cum o fac eu. ”
    Era cazul sa mentionezi si asta in discursul tau pro-moldovenesc. Nu intentionam sa te ofensez, pare rau ca ai luat-o asa in furci. Nu am discutat capacitatile tale (asa cum o faci tu, cu aluzii ca nu posed forta convingerii verbale) – cine ataca? Am criticat comentariul de mai sus, nu persoana sau calitatile sale. Cat despre invidie, te supraapreciezi, draga, la sigur! Anonima ramai, ca toata lumea de pe aici.

  50. star77 Says:

    citat Lelea “Multi pursisimplu nu inteleg un anumit specific al ei: “Умом Россию не понять, Душой Россию не измерить”” … asta deja e incurabil…

  51. lelea Says:

    Draga Star77, sa stii ca nu m-am ofensat absolut deloc. Specimene si cazuri din astea am avut in viata mea, crede-ma, nu unul singur. Nu mi se pare doar corect ca TU sa-mi indici unde si ce sa specific(…)

    Nu am facut un discurs pro-moldoenesc ci din contra: pro-romanesc lingvistic!! mai invata sa scrii bine comentariile la limba romana ca sa intelegi sensul veridic al spuselor cuiva exprimate in scris. Pe vremea mea am avut profesori geniali de romana si de la lectii nu chiuleam ca sa ies in Piata adunarii nationale la “Revolutiile Twitter”.

    Vis-a-vis de invidie =)) Nu am zis ca ma invidiezi pe mine in persoana ci doar faptul ca aceasta e in singele moldovenilor – nu tuturor, Slava Domnului – sa “atace” tot pe “ai lor” ca sa iasa ei cu basma curata. E in filosofia ticsita in operele litaraturii populare.. precum si de altfel la Rusi: “Иван Дурак”
    uite nu te critic dar spre deosebire de tine, incerc sa percep lucrurile obiectiv si sa gindesc rational!

    Ma bucur foarte mult pentru tine ca ai un blog care iti permite sa iesi din anonimat. Ei, uite eu nu am timp acum de asta! si deloc nu ma deranjeaza acest fapt atita timp cit fac bine ceea ce trebuie sa fac. Dar stai pe pace, intre al doi-lea master al meu si teza de doctorat am sa ma gindesc neaparat la crearea unui blog.

    Intre timp, tu – daca ai foarte mult timp disponibil – distreaza-te sa scrii comentarii aberante cu atacuri la persoana inainte ca sa intelegi sensul depus de altii in ceea ce scriu.

    si Unde stau eu nu e problema ta ca sa imi indici ca stau bine in postul despre cersetori cronici.

    draga Soacra – sa ma ierti pentru asa exprimare pe blogul tau dar: Mi-e silaaa sa constat din nou si din nou faptul unei mentalitati ce n-o sa se schimbe in curind cu asa tempo-uri :(

  52. lelea Says:

    Am recitit in dimineata asta toate comentariile mele si “perepalka” cu Star77. Nu contest, poate si eu am luat un pic prea aproape de inima toata situatia Insa este deja ca un scut de aparare in fata tuturor napadirilor ce le-am suferit pe parcursul vietii din partea concetatenilor mei in vreme ce eu cu toata straduinta incercam sa ma integrez in ceea ce se numeste “Moldovean cu Iubire de tara lui si demnitatea pt neamul lui asa saracacios si prapadit cum este el” si nu cautind mijloace sa ma aliniez ba cu unii ba cu altii ba cu partea terta(desi aveam multe ocazii).

    Da sunt moldo-bulgarca! M-am nascut si crescut in Moldova si ori-de-cite-ori am ocazia, incerc sa contest imaginea putrezita a Rep. Moldova in lumea mare. Insa vad ca aceasta nu-mi merita eforturile de vreme ce mai ramin oameni, care fiind in tara lor, nu se iubesc pe sine insusi, incearca sa caute vinovatul in loc sa, reesind din conditiile actuale, sa se uneasca si sa faca treba de la mic la mare!

    Asta e tot ce mi-as dori eu la moment pentru tara mea, careia ii duc dorul si de care sunt profund dezamagita cu fiecare noua vacanta, asteptind-o mai intii cu sufletul la gura iar apoi cu gura la suflet cu ginduri de genul: “Dumnezeu Da dar in traista nu pune & pina nu vor intelege toti ca trebuie sa-si construiasca propria tara cu proprii oameni remarcabili tot o sa umble asa cum a bate vintul: dintr-o parte(RU)in alta (RO) si vice-versa”

    Ce propun eu acuma asta e sa “ne despartim” cu tine Star77, fara suparari si reprosuri, si sa ne vedem fiecare de treaba lui ca.. sa se “impunga” are cine in tara Moldovei, si tocami de asta nu inainteaza nicaieri; nimeni nu vrea sa-si asume responsabilitatea si se cauta vinovati si “ce ar fi putut fi!!!”

    Gata, nu este “ce ar fi putut fi” .. este Munca – Mult de munca! si eu una sunt de pararea ca doar unirea pe teritoriul moldovei (+ si acei moldoveni de peste hotare) tot pt Moldova ar putea scoate tara din impas! iar tot restul (ei poate nu chiar tot in intregime) sunt doar bla, bla, bla.

    Tin sa mai precizez o data ca post-utile de pe aces blog sunt exceptional de bune, in orice caz mie imi place. Le citesc cu placere chiar daca nu reusesc uneori sa imi inmoi si eu penita in cerneala ca sa schitez ceva.

    Soacra: tine_o tot asa caci avem nevoie de oameni ca tine!

  53. lelea Says:

    P.S. @Star77: de alta data, fii atenta te rog la asa exprimari precum: iar apoi sa pretinzi ca nu intentionai sa ofensezi.

    si doar asa, ca sa fie clar, pt cuvintele tale – explic:

    Era vorba de faptul ca: atunci cind discut cu aceasta prietena – o fac in rusa, insa involuntar imi vin cuvinte din romina si +, la care nu le gasesc pe moment echivalentul in rusa si cu aceasta prietena ma simt libera sa pun cuvintul in ce limba imi vine mie mai comod, pt ca stiu ca intotdeauna ma va intelege (nu lingvistic ci sufleteste) caci stie ce inseamna sa gindesti intr-o limba sa vorbesti in alta, sa scrii in a trei-ea si sa inveti in a patra si a cince-a.

    Atita tot… nu inteleg unde ai vazut tu aici o reklama stilciturilor limbii pe care nici eu uneori nu pot sa le ascult din partea celor care cica ar fi romani. (No offence)

  54. Soacra mica Says:

    M-am nascut si crescut in Moldova si ori-de-cite-ori am ocazia, incerc sa contest imaginea putrezita a Rep. Moldova in lumea mare.

    Eu de mult am sistat orice fel de incercare de a camufla imaginea sifonata a tarii mele. Asta nu e problema mea, ci a politicienilor. De ce sa le ascund greselile si prostimea in lumea mare? Oare nu e timpul de descris lucrurile asa cum sunt ele? :) Nu sunt mandra de tara din care vin. Eu am curajul sa recunosc fata de mine s-apoi fata de cei care se intereseaza de tara mea.

  55. lelea Says:

    UPPSsss, nu stiu de ce mi-au sarit citatele :d

    exprimari precum : 1)”E dreptul tau sa cobori cateva trepte mai jos de cat e cu adevarat necesar. Nu incerca sa convingi lumea ca trebuie si ea sa coboare acolo unde esti tu”

    pt cuvintele tale 2)”Dar nu voi admite niciodata ca amestecul rusinos de cuvinte stalcite are un nume. Te simti mai degajata cand vorbesti un amestec de rusa, moldoveneasca, engleza (spusele tale)? Foarte bine!” – explic

    gata, gata … nu mai invadez cu comentarii :)

    Bafta si curaj tuturor!

  56. lelea Says:

    @Soacra Mica: Ceea ce spui tu e adevarat Dar stii de ce fac asta? incerc sa actionez conform principiului: “Iubeste-te pe tine insuti (corect si onest) caci altfel nu te astepta sa te iubeasca altii”. Stii, incerc sa apar moldovenii dar uneori nu prea imi reuseste pt ca, chiar si eu am multe critici vs de mentalitaile din tara.

    Nu stiu, poate sunt naiva si mai cred in povesti cu Zmei dar una stiu foarte bine: Nimeni in afara de noi nu ne va scoate din rah**

  57. Soacra mica Says:

    Nu stiu, poate sunt naiva si mai cred in povesti cu Zmei dar una stiu foarte bine: Nimeni in afara de noi nu ne va scoate din rah**

    Pentru asta cred ca avem nevoie de un Fat-Minteos, nu un ciobanas cantand de dimineata pana seara doine la fluier.

  58. lelea Says:

    he-he.. adevarat zici ;)

  59. releu Says:

    Pt. Lelea

    Ai scris:
    Acuma, vis-a-vis de ceea de ce nu am numit “pe nume” limba de stat a Moldovei – pt ca niciodata nu ma voi recunoste ca romanca.

    ASTA E ESENTA PROBLEMEI. TOT CE AI SCRIS SUNT DOAR EUFEMISME SAU BATUTUL APEI IN PIUA SAU VRAJELI.
    NU TE OBLIGA NIMENI SA TE SIMTI ROMANCA, POTI SA TE CONSIDERI MOLDO-BULGAROAICA SAU CUM VREI. DAR DACA NEGI UN FAPT STIINTIFIC, ATUNCI ORICE ARGUMENTATIE ESTE ERONATA. A PROPOS, STII CUM AU AJUNS BULGARII IN BASARABIA ?

    Ai mai scris:
    Niciodata romanca, pentru ca Romania Mama, cum multi o numesc, nu are nevoie de noi, moldovenii.

    CELE DE MAI SUS SE CONFIRMA IN ALT PLAN. O MAMA ISI IUBESTE COPIII SI II ASTEAPTA ACASA INDIFERENT CE AU FACUT.

    CA TINE SUNT MULTI ROMANI, CARE VOR DEPARTE DE ROMANIA. NICIO PROBLEMA. RAMAN AICI CEI CARE IUBESC ROMANIA. MAI PUTINI, DAR DE CALITATE.

  60. lelea Says:

    @ Releu

    puffff… burke… mais bon, Voi răspunde totuşi, pt că nu am obiceiul de a-mi asunde capul în nisip dar este ultimul comentariu pe această temă. Văd că tonul meu prietenos nu-şi are efectele sale şi sinceritatea în ziua de azi se pedepseşte dur. Okey, hai şi ne-om juca oleacă. Lumea se pune pe ofensivă? – păi da – cel mai bun mod de apărare. Dar eu nu mă voi pune pe defensivă pt că I’m self-sufficient (самодостаточный человек) – sorry, in română nu am întîlnit cuvîntul cu sensul echivalent.

    Deci aşa: în primul rînd nu face combinare din două fragmente din fraze diferite:
    Nu am numit “pe nume” limba de stat pt că m-am săturat să discut politică.
    Nu ma voi recunoaşte românca pt că…
    Dar niciodată şi nicăieri nu am speficicat că n-aş “iubi” romăna ca limbă.

    Fatp ştiinţific? prea mulţi sunt din ăştia care se ocupă cu cercetări ştiinţifice “în domeniu” deşi din cîte cunosc, domeniul ştiinţific in Moldova şchiopătează foaaaarte mult. Nici măcar nu are buget, săracul =))

    Nu, nu ştiu cum au ajuns bulgarii în Basarabia pt că am uitat demult istoria ce am învăţat-o la şcoală. Istoria Românilor, de altfel. Şi de multe ori cînd veneam la mama să-i povestesc lecţia învăţată (la istorie), auzeam răspunsul: “Foarte bine ai învăţat tema dată însă dacă te auzea acuma unchiul meu (al mamei), Dumnezeu să-l ierte, se cutremura în sicriul lui… El, fiind istoritician, nu ar putea auzi astfel de rescrieri şi reînterpretări ale istoriei ”

    Nu mai ţin minte istoria şi nici nu mă interesează. Sunt prea mulţi care nu încetează să o tot “deranjeze” în loc să facă treabă şi să mediteze asupra posibilităţilor de rezolvare a situaţiei create în ţară. Mai bine s-ar gîndi la cum să ridice nivelul de educaţie (fără mite la instituţiile de învăţămînt superior, care se pare s-a prelins deja şi în cel de cultură generală), să ridice agricultura şi să nu mai consume atîta sucurile de import în timp ce dealurile moldoveneşti ramîn neprelucrate… etc.

    Dar na, le priveşte…însă ideea mea este că mai bine ar munci decît să tot umble şi să se milogească pe la Istoria neamului.

    Am foarte mulţi prieteni români şi îi iubesc / respect din sufleţel dar nu pt că sunt români prin definiţie ci pt că sunt oameni buni. Am jumătate de familie fugită în Ro pe timpul războiului şi ce acuma? să merg la ei să le cer adăpost? offfff….. Vezi tu, mie nu-mi place să fiu “de mîna a doua”. Îmi place sa am propria-mi casă şi gospodărie.

    Frate, frate dar cîte mişto-uri se fac pe seama moldovenilor? Pămîntul Basarabiei este privit doar ca o forţă de muncă ieftină şi +. Hai mă, de ce să nu le lăsăm să-şi revendifice drepturile dacă tot o cîntă aşa bine la orice pas… Poftim, poftim…Ne-am spori şi populaţia ţării şi imaginea de altfel, în timp ce există români care demult nu mai au spiritul ăsta patriotic.

    Jucăam de-a: dacă nu eşti cu noi atunci eşti contra noastră? Okey, în aşa caz prefer să fiu de cealaltă parte a taberei care cel puţin niciodată nu a minţit frumos că este sora noastră şi ne-a folosit ca teritoriu-tampon. Ata ete. Iar România va ramîne mereu cu ura asta faţă de ruşi şi l.rusă pt că, patologic, micile popoare urăsc cele mari (găsiţi asta în orice carte de sociologie). Da uniţi-vă măcar şi cu Bobik, mie mi-e indiferent… dar să mă întorc la mama acasă în România? Puffffff, No!

    Vezi tu, eu înţeleg scrisele cuiva şi din litere scrise cu minuscul. Nu te obosi să mai apeşi Caps-lock-ul ca să-mi demonstrezi toată indignarea ta faţă de tot neînţelegerea Dumitale a spuselor mele pt că, ai văzut şi combinat doar ce ai vrut tu. Pt info: text scris în Majuscule denotă tonul ridicat al celui care scrie.

    heh, cu subiectivism nu vom ajunge departe! Înţeleg că e greu să faci abstracţie dar uneori chiar se merită.

    Gata, nu mai vreau să îmi pierd timpul cu explicaţii de genul.. pt că “Timpul care a trecut nu revine niciodată” şi asta e valabil pentru toate sferele vieţii, inclusiv şi Istoria.

    Rămîi cu bine.

  61. atravedilun Says:

    Imi fac mea culpa – si eu vorbeam in rusa cand veneam in Chisinau. Eu, care eram moldovean cu certificat de garantie (e drept ca acum e cam expirat actul), faceam scoala la Bucuresti!!!!, eu , cand ajungeam in Chisinau, preferam sa cer un ziar in rusa. Si asta pentru a sari de faza cand mi se raspundea ca ma stramb vorbind cu accent de rUman si sa-i mai spun o data in rusa. Deh, eram si eu un copil de 17 ani si revoltatul din mine doar-doar se-ncropea. Sau poate ca imi era dor de l.rusa (o gasesc si acum foarte melodioasa spre stupefactia colegilor mei mai daci). Acum stiu ca a fost inca unul din cazurile cand am dat dovada de lasitate, dar chiar si asa, era peste limita mea de intelegere, cand vedeam pe strada doi tineri, era evident ca baietii erau de la tara, care vorbeau intre ei intr-o rusa execrabila. Sigur ca s-ar fi putut sa fi fost unul dintre ei gagauz, dar e putin probabil. -D

  62. neli Says:

    cu timpul parca vorba a devenit mai placuta urechii. toata speranta e in generatiile din urma. copiii au inceput sa vorbeasca mai frumos romaneste, nu mai cunosc asa bine limba rusa (nu stiu daca asta e chiar un avantaj). dar rusii trebuie! sa invete limba romana. eu daca ma aflu in america nu astept sa mi se vorbeasca in romana, ci ma chinui sa ma fac inteleasa pre limba lor…

  63. Solovastru Says:

    lelea@ : (nu precizez care este respectiva pt ca politica m-am saturat sa discut)..

    Ce aberatie stomatologica ! Ce legatura are cu politica o discutie despre limba maternă? E incredibil pina unde s-a ajuns ! Adica cum eu sa nu vorbesc despre limba mea materna pentru ca ar fi discutie politica?

    lelea@ : Nu, nu ştiu cum au ajuns bulgarii în Basarabia pt că am uitat demult istoria ce am învăţat-o la şcoală. Istoria Românilor, de altfel. Şi de multe ori cînd veneam la mama să-i povestesc lecţia învăţată (la istorie), auzeam răspunsul: “Foarte bine ai învăţat tema dată însă dacă te auzea acuma unchiul meu (al mamei), Dumnezeu să-l ierte, se cutremura în sicriul lui… El, fiind istoritician, nu ar putea auzi astfel de rescrieri şi reînterpretări ale istoriei ”
    Lingvistic vorbind, suntem romani/ geografic vorbind, suntem moldoveni!!

    Unde-o fi facut studiile unchiul asta al tau? La academia Stefan Gheorghiu? Sau la ceva similar doar că la Moscova? Voi parca traiti intr-o lume paralela in care propaganda cu care-ati fost obisnuiti in ultimnii 50 de ani functioneaza in continuare, chiar daca nu recunoasteti acest lucru . Voi chiar nu realizati ca chiar si termenul de Moldova si moldovean folosit in sensul in care i l-au dat sovieticii , e pur si simplu un furt, un furt istoric si cultural din patrimoniul natiunii române. Lumea n-a fost creata la 1812 cum asa de inspirat spunea Eminescu iar natiunile nu apar peste noapte, crearea lor se intinde de-a lungul secolelor. Asa ca in privinta nationalitatii unei persoane care se naste pe un pamint anume si stie cine i-au fost parintii si inaintasii , nu prea exista optiune.Optiune exista in politica , cu cine votezi la alegeri , optiune vestimentara , optiune sexuala si in nu mai stiu ce domeniu. Dar nu in ceea ce tine de nationalitate. Aa doar daca o persoana trece prin vreo criza identitara atunci da e nevoie sa aiba o optiune in privinta nationalitatii sale. Tu zici ca esti moldo-bulgarca , esti dintr-o familie mixta dar vad ca nu-ti respecti in acelasi mod ambele laturi care au contribuit la identitatea ta etnica. Tu stii ca mama ta a fost bulgaroaica dar uite daca eu as incepe sa-ti spun : sa vezi ca de fapt bulgarii din Basarabia nu sint bulgari ca din punct de vedere geografic si nu mai stiu cum ei sint altceva etc. M-ai crede ? Ai crede astfel de abureli? Binenteles ca nu,. bulgarul e bulgar oriunde ar fi , aici sau la polul nord trebuie luat ca atare si respectat . Ei bine asa e si românul asa ca nu-l fa tu moldovean , basarabean sau nu mai stiu ce . Tu partea ta româneasca nu o tratezi cu acelasi respect, ti-e rusine cu ea probabil si o pui in discutie. Că nu m-as recunoaste românca si nu mai stiu ce ! De parca ar conta ca nu te recunosti tu românca chiar daca vorbesti limba si esti constienta de tot background-ul istoric , cultural , lingvistic intr-un cuvint identitar, românesc pe care-l are Basarabia. Nici macar din punct de vedere geografic nu se justifica separatia asta intre români si moldoveni pentru ca regiunea care poarta azi numele de republica Moldova nu a fost o entitate distincta din punct de vedere geografic. Separatie din punct de vedere geografic , cultural istoric exista intre macedoneni si bulgari de exemplu care nu sint aceeasi natiune chiar daca din punct de vedere lingvistic macedoneana poate fi considerata un dialect al bulgarei. Insa Macedonia ca regiune a avut o identitate proprie din punct de vedere geografic , istoric , cultural timp de sute si sute de ani asa ca in pofida legaturii lingvistice separatia identitara exista , insa nu intre români si moldoveni.Iar daca in sursele românesti vad ca nu ai incredere ca ti-a zis unchiul tau ca sint reinterpretari ale istoriei atunci macar lasa cartile de propaganda moldovenista si consulta niste surse neutre , internationale . De exemplu uite ce fraza interesanta am descoperit pe wikipedia in limba spaniola la capitolul despre republica Moldova :

    “La historia y la cultura de Moldavia no se pueden entender sin estudiar la historia y la cultura de Rumania”

  64. Admirator Blog Soacra mica Says:

    Poate fi considerat off topic, dar citind articolul(care este nemaipomenit ca de altfel toate articolele acestui blog)si comentariile mi-am adus aminte de un banc:

    -Vasile, tie iti plac rusii?
    -Daaa, imi plac.
    -Dar românii?
    -Nuuuuuu, nu-mi plac!
    -Da de ce?
    -Pentru ca l-au batut pe tata cu rigla la scoala in ‘37.
    -Si ce face acum tatal tau?
    -Ei, l-au impuscat rusii in ‘40.

  65. Victoria West Says:

    Pentru lelea (#41) si altii care gandesc ca lelea: mai terminati-o odata cu porcariile astea gen limba de stat, si ca sunteti moldoveni. Ce-i asa de greu sa-i spui unei limbi PE NUME??? E romana, for crying out loud! Romana! Romana! Romana! Nu exista loc de speculatie sau de dezbatere!!! Nu este un subiect supus opiniilor contradictorii! Nu e loc de contradictii! Articolele si dialogurile de pe blogul asta sunt in romana!!! Ce-i asa de greu de priceput???
    Lelea, ce naiba ai cautat tu la liceu si la facultate in Romania, daca te bati asa de tare cu pumnul in piept ca esti moldoveanca si ca vorbesti limba de stat??? Trebuia sa stai la tine la Chisinau, si sa faci facultate la Chisinau, unde se spune si acum “privesc televizorul” in loc de “ma uit la televizor”, si unde CA CAND nu este depistata ca o greseala de exprimare. Mai n-auzi, la studii in Romania v-a placut sa mergeti, dar cand e vorba sa va identificati etnic, tot improscati la stanga si la dreapta cu limba voastra cea de stat! Basca si cetatenie romana vreti unii dintre voi! Mai oameni buni, cetatenia romana este pentru romani, nu pentru ethnically challenged people! Cum spunea si Stela Popa, daca nu sunteti romani si sunteti asa de moldoveni si vorbiti limba de stat in loc de limba romana, de ce nu va multumiti cu cetatenia moldoveneasca? Pasaport romanesc vreti, da’ sa recunoasteti ca vorbiti romaneste nici de-a naibii!!!

Leave a Comment

:bye: 
:good: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
:-) 
:whistle: 
:yes: 
:cry: 
:mail: 
:-( 
:unsure: 
;-) 
:negative: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
 
RSS